tisdag 6 juli 2010

Österlenkryddor.




I går var mamma, jag och en vän till mamma på en dagstur där det största målet var Österlenkryddor.
Hela dagen genomsyrades av en underbar sommardag och humöret på oss alla tre var på topp.
På vägen stannade vi och passade på att besöka Trolle-Ljungby kyrka, en helt fantastisk kyrka med anor från 1200-talet. En otroligt vacker kyrka erkänner jag utan omsvet trots att kyrkor inte är den byggnaden där jag trivs bäst.

Sedan bar det i väg mot en fika paus och vi hittade en underbar rastplats (tillslut) där vi satt under ett träd i skuggan denna varma soliga dag och njöt av kaffe och frallor.

Brorsan hade hjälpt mamma att sätta tomtom (GPS) mot destination Österlenkryddor och den som inte har varit på Österlen måste dit, jag lovar, detta måste vara en av de allra vackraste platserna i Sverige.
Jag undrar om det inte är så att vi måste flytta nu, till paradiset.
Jag är väl medveten om att vi har många paradis i Sverige, allas vårt eget paradis.
Österlen är utan tvekan ett av de största paradisen i Sverige. Jag hoppas de som bor där förstår hur vackert de bor.

Vy över en liten, liten bit av österlen
Brorsan var lite osäker på om han lyckats att ställa in en tjatande tomtom vi hade med oss i bilen, men det blev mitt i prick.
Nu är mamma och jag i vårt rätta element, det här är att leva.
Gå runt och bara andas lungor och sinnen fulla med olika kryddofter.
Jag säger bara, åk dit.

Vas som hamnade i korgen?
Självklart Ringbloms-olja, den är helt fanstastisk på en torr hy.
Salva med Lavendel och Ringblommor.
Myntate, skall bli intressant om jag som inte tycker om te skall fatta tycke för detta. Jag vet inte varför, men jag har bestömt mig för att tycka om te.
Spännande.
Olika torkade kryddblandningar som skall förgylla maträtter och desserer.
Växterna som följde med mig hem blev någrqa intressanta sorter.
Curryplanta och den doftar Curry, tro mig.
I en varm bil har den en tendens till att helt ta bort all annan doft och vi doftade nog currykyckling var vi än var.

Curryplanta

Jag var ju tvungen att ha en Chokladmynta, den smakar som mintchoklad och första uppgraget den kommer att få är att förgylla smaken i en kladdkaka, mums!

Chokladmynta

Jag fick med mig Fjärilslavendel, Ananassalvia, Apelsintimjan och Rosmarin.
Alla bor de nu i min trädgård.
Härligt.

Vi styrde sedan kosan mot ett matställe och färdades i kringelikrokvägar upp och ner och bara njöt av att vara just där.

Kringelokrokväg


Åt oss proppmätta och sedan raka vägen till Kivik musteri, helt underbart ställe.
Åk dit, gör det.

Så till den stora frågan.
Hur lång tid tar det att komma till havet och doppa fötterna?

1 kommentar:

  1. Doppa fötterna? Du menar väl hela kroppen??
    I allafall, te. jag kommer lära dig att dricka Te på nolltid, tro mig.

    SvaraRadera